Trötthet vid ADHD – ADD

Psykolog Camilla Norrman

Författare

Leg. Psykolog Camilla Norrman

Camilla Norrman har tagit sin psykologexamen vid Umeå universitet och hon är van att arbeta med KBT och ACT. Camilla har även vidareutbildningar i olika typer av traumabehandlingar.

Trötthet är vanligt vid både ADHD och ADD. Vid dessa tillstånd är det vanligt att hjärnan arbetar snabbt, växlar mellan information och uppgifter. Detta kräver mycket energi samtidigt som det kan vara utmanande att få till balanserande mental återhämtning pga. rastlöshet. Trötthet vid ADHD-ADD kan också kopplas till sömnproblem.

Det finns olika former av trötthet och beroende på hur man blir trött finns det olika råd hur man kan göra annorlunda.

Vanliga sömnproblem vid ADHD – ADD

  • Det tar känslomässigt emot att gå och lägga sig
  • Det tar lång tid att somna när man väl lagt sig.
  • Rastlös sömn.
  • Sover tungt på morgonen och tar tid att vakna.
  • Förskjuten dygnsrytm, vanligt att vilja vara uppe sent eller ha svårt att somna och sova längre och får svårare att sova i tid nästa kväll.
  • Tupplurar på eftermiddagen som minskar sömntrycket inför kvällen.
  • För lite utrymme för nedvarvning och svårt att somna.

Tips för bättre sömn

  1. Rutiner! Gör en rimlig och hållbar rutin inför läggdags med tid för nedvarvning och fast tid för att gå och lägga sig och kliva upp.
  2. Fysisk aktivitet under dagen för att göra av med rastlösenergi. Men undvik att göra den på kvällen, då ska både huvud och kropp varva ned.
  3. Begränsa koffein, drick helst inte efter 16, är du känslig kanske du behöver begränsa dig tidigare än så.
  4. Tid för planering av morgondagen eller veckan som kommer på annan plats än sängen.
  5. Gå inte och lägg dig hungrig eller mätt.
  6. Avslappningsövning eller lugn aktivitet att somna till.
  7. Begränsa användandet av skärmar under kvällen och använd dem inte i sovrummet.
  8. Många kan också vara behjälpt av att kroppen får lugnande signal av ett tyngdtäcke.
  9. Ligg inte i sängen om du inte kan sova, kliv upp en stund och försök sedan att gå och lägga dig igen.

Observera att det också finns andra saker som kan vara orsak till trötthet. Använder du rimliga sömnrutiner och börjar känna dig allt tröttare kan det finnas kroppsliga orsaker så som problem med sköldkörteln, järn- eller vitaminbrist som behöver undersökas av läkare.

ADHD utredning och test:

ADHD utredning:
ADHD test online:
ADHD utredning för barn

Våra psykologer stöttar och hjälper

Läs mer om våra psykologer och hur de kan stötta och hjälpa vid ADHD.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Julia L
Vasastan
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Maria C
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Angelica N
Södermalm
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Andrea Ö
Göteborg
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Trötthetsfobi vid ADHD

Om man ofta kämpar med trötthet kan upplevelsen av trötthet bli obehaglig. För många med ADHD kan det bli som en fobi där man hela tiden försöker hålla sig pigg och i gång. Att sätta sig ned och slappna av riskerar att man kommer i kontakt med upplevelse i kroppen och då trötthet. Därför kan tempot bli mycket högt och svänga mellan mycket hög energi och helt tömd på energi. På sikt bidrar tyvärr överaktiveringen till mer trötthet och man kan behöva hjälp att bryta vanorna och hitta mer hållbara sätt att hantera tröttheten.

ADHD och sömntabletter

Det är viktigt att diskutera med din läkare om man funderar över sömnmedicin. Här kan det skilja sig mycket beroende på om du har annan medicinering för ADHD. Viss ADHD medicinering har sömnproblem som biverkan, då behöver du konsultera den psykiatriker som förskriver medicinen för att se om den är rätt alternativ för dig, eller om det finns sömnmedicinering som är kompletterande.

Oavsett om man har annan medicin är det viktigt att veta att många sömnmediciner inte är menade att använda för långsiktigt bruk. Vissa kan även vara beroendeframkallande. Därför har det blivit allt vanligare med sömnmedicineringen Melatonin. Det är ett naturligt förekommande hormon i kroppen som bryts ned av ljus och gör att vi har lättare för att vara vakna på dagen och tröttare när det blir mörkt. Den har få biverkningar och anses ej beroendeframkallande. Konsultera din läkare om du tror att detta kan vara lämpligt för dig.

Hjärntrötthet vid ADHD – ADD

När hjärnan är hyperaktiv ökar utmaningen att få till balansen mellan aktivitet och vila. Det gör att många med ADHD är känsliga för stress som vid långvarig problematik medför risk för hjärntrötthet. Symtom är att energin inte räcker till vardagen, tröttheten känns ”seg” eller som att ”gå i en dimma”.

Hjärnan har svårt att sålla intryck, vilket gör att ljud, ljus och dofter kan kännas mycket påträngande. Den mentala uthålligheten är låg och kan ta slut väldigt snabbt. Det tar sedan längre tid än normalt att återhämta energin efter ansträngning. För att minska risk för hjärntrötthet bör man behandla ev. stress- och sömnproblematik och ta hjälp av hållbara rutiner i vardagen.

Utmattningssyndrom vid ADHD-ADD

Andra risker än hjärntrötthet, beskriven ovan, medför långvarig stress ökad risk för utmattningssyndrom. Vid ADHD-ADD finns flera symtom som i friskt tillstånd är lika som vid utmattningssyndrom. T.ex. koncentrationssvårigheter, svårigheter att fokusera, planera, hantera stress samt ökad irritation.

Vid diagnosticering så jämför man med hur man normalt fungerar och hur det har förändrats vid misstänkt utmattningssyndrom. I psykoterapeutisk behandling så som KBT är det viktigt att arbeta med stresshantering, ev. sömnproblematik, självreglering av både känslor och impulser för att inte öka onödig stress, införa rimlig och hållbar planering som även behöver innehålla avkopplande rutiner samt sömnrutiner.

Förskjuten dygnsrytm vid ADHD- ADD

Våra kroppar har en naturlig dygnsrytm på ca 24 timmar. Vid ADHD och ADD är det vanligt att denna rytm blir rubbad. Det kan vara att kroppen vill ha ett längre dygn än 24 timmar, men också att hjärnan är duktig på att hålla sig vaken och är van att ignorera symtom på trötthet. Om vi inte följer rytmen så kommer kroppen inte att veta när det är dags att varva ned. Här blir det alltså extra hjälpsamt att arbeta med rutiner och tips för sömn enligt ovan.

Sömnproblem hos barn med ADHD – ADD

Barn med sömnproblem och ADHD-ADD är liksom hos vuxna kopplade till sänkt inlärningsförmåga, och ökade svårigheter med beteenden, känslor och socialt samspel. Hos barn kan det även medföra ökad risk för olyckor. Det är därmed mycket värdefullt att förebygga besvären med sömnhygien och rutiner.

Tips för att sova för barn med ADHD

Några tips för att hantera sömnproblem för barn med ADHD:

  • Skapa rutiner för hur man varvar ned och förbereder sig för sömn, samt gå och lägga sig och kliva upp på fast tid varje dag.
  • Hantera problem eller bekymmer innan nedvarvning påbörjas.
  • På dagtid behöver barn ordentlig fysisk aktivitet för att göra av med den rastlösa energin och stärka nattsömnen. Sent på kvällen kommer det i stället att störa insomning.
  • Var utomhus i ljuset under dagarna för att stärka dygnsrytmen och nästa natts sömn.
  • Sömnfrämjande sovrum: bekväm säng som känns trygg, sval temperatur, vissa sover bättre med tyngdtäcke, mörkt i rummet för att inte bryta ned sömnhormon, lugnt och anpassat tyst eller dämpad musik eller godnattsaga för yngre barn att vila tanken på innan somnar.
  • Undvik skärmtid och spännande spel vid nedvarvning och när det är läggdags.
  • Tänka på vad man äter och dricker. Undvik att gå och lägga sig hungrig eller för mätt samt koffeinhaltiga drycker efter eftermiddagen.
  • Beroende på ålder kan tupplur behövas, men se upp för att de inte blir för många eller för sent på dagen.
  •  Gå och lägga sig när man är trött, ligg inte vaken länge i sängen, då kan man behöva kliva upp en stund, kanske varva ned och pröva somna om igen.

Hjälper inte dessa råd kan man behöva kontakta läkare för medicinsk bedömning eller gå KBT för stöd att kartlägga vad som stör sömnen och hur råden kan anpassas för att fungera så bra som möjligt.

Hur kan Svea KBT hjälpa vid ADHD?

Hos oss på Svea KBT har vi psykologer som är vana att arbeta med KBT och stöd för utmaningar i att leva med ADHD, för sömnproblem, stress och utmattning.  Du är varmt välkommen att kontakta oss för att boka en första konsultation eller för mer information om hur vi kan hjälpa dig.

Läs mer om ADHD och ADD: