Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om Svea KBT och de behandlingar och tjänster vi erbjuder. Om du vill ställa en fråga som du inte hittar svar på här kan du gå till vårt kontaktformulär och skicka din fråga till oss så återkommer vi till dig
  • Vad kostar era tjänster?

  • Hur bokar jag tid?

    Enklast är att boka i vår onlinebokning. Du går in på boka tid. Därefter väljer du vilken stad du vill boka i, vilken typ av samtal och med vilken psykolog. Sedan väljer du en av de tider som ligger ute i kalendern och lämnar dina personuppgifter samt eventuellt meddelande. Har du träffat din psykolog tidigare och vill boka ett återbesök så väljer du “nybesök” i bokning.
    Det går annars bra att ringa eller maila till oss så kan vi berätta mer, samt rekommendera den psykolog vi tror skulle passa dig bäst.
    Du når oss på info@sveakbt.se eller i Stockholm: 08- 449 49 97, Göteborg: 031-82 18 82 och Uppsala 018-7513020

  • Hur avbokar jag en tid?

    Om du behöver omboka eller avboka din tid är det enklaste att kontakta din psykolog direkt, antingen på mail eller telefon. Du kan även kontakta vår reception på info@sveakbt.se eller ringa oss på 08-449 49 97 så hjälper vi dig.
    Vi har en avbokningspolicy på 24 h, vilket innebär att du måste boka om eller avboka din tid senast 24 timmar innan samtalet för att undvika full debitering. Avbokar du inom mindre än 24 timmar innan bokad tid eller om du uteblir från besöket, får du betala fullt pris. Läs mer om våra köpvillkor här.

  • Hur snabbt får jag en tid?

    Vi strävar efter att erbjuda tider med kort varsel, ofta redan samma dag men senast inom tre dagar.

  • Kan ni rekommendera psykolog?

    Varje psykolog har en presentation på hemsidan som är bra att läsa inför sitt val. Känner man sig osäker går det bra att ringa och rådfråga på telefon 08-449 49 97 eller maila på info@sveakbt.se, där du gärna får berätta vad söker hjälp för så kan vi rekommendera den psykolog som vi tror skulle passa bäst.

  • Får man välja psykolog själv?

    Ja, du får välja själv.

  • Hur lång tid tar en behandling?

    Behandlingstid varierar beroende på problematik men 5-15 sessioner är en vanlig behandlingstid.

  • Kan jag få en tid akut?

    Du kan oftast få en snabb tid, garanterat inom 3 dagar men om du ringer oss kan vi ofta erbjuda en tid samma dag.
    Det är bra att veta att Svea KBT inte är någon akutverksamhet. Har du akuta besvär med tankar om att ta ditt liv ska du ringa 112 eller vända dig till akutpsykiatrin.

  • Kan ni hjälpa mig med just mina problem?

    Vi på Svea KBT fokuserar starkt på våra ledord: Tillgänglighet, Kompetens och Evidens. Vi vill alltså vara tillgängliga för alla typer av psykisk ohälsa, och din behandlare är utbildad psykolog med rätt kompetens för att hjälpa just dig. Vi arbetar enbart utifrån evidensbaserade metoder, vilket innebär att alla terapier och interventioner har starkt forskningsstöd och visat sig fungera. Våra psykologer har stor erfarenhet av att hjälpa människor, vare sig det handlar om psykiska tillstånd såsom depression, ångest eller stress – eller guidning i livet gällande självkänsla, prokrastinering eller coachning så får du en personligt anpassad behandling.

  • Vad innebär en legitimerad psykolog?

    Att vara legitimerad psykolog innebär att man gått den femåriga psykologutbildningen följt av ett års arbete under handledning, så kallad PTP-tjänst. Efter avslutad PTP-tjänst ansöker psykologen om sin legitimation via socialstyrelsen. En legitimerad psykolog har tystnadsplikt, sekretessansvar, journalföringsplikt samt är under tillsyn av Inspektionen för Vård och Omsorg. Läs mer om psykologyrket.

  • Vad är skillnad på en psykolog och terapeut?

    En legitimerad psykolog har alltid en godkänd psykologutbildning och PTP-tjänst.
    En psykoterapeut har en akademisk utbildning inom ett människovårdande yrke, ex sjuksköterska, präst eller socionom, och är sedan vidareutbildad med en så kallad basutbildning inom psykoterapi. En psykoterapeut är legitimerad av socialstyrelsen och har efter basutbildningen arbetat två år under handledning.
    En samtalsterapeut är utbildad via ett privat utbildningsinstitut och är inte reglerad i vilken utbildning hen behöver ha i grunden. De kan ha erhållit diplom eller certifikat inom sin utbildning men har ingen legitimation och är inte granskade av socialstyrelsen.

    En psykolog är specifikt utbildad för att arbeta med behandling av psykiska besvär, och har mycket kunskap om terapier, olika psykiska tillstånd och att arbeta med evidensbaserad behandling. Läs mer om skillnaden mellan psykologer och psykoterapeuter här.

  • Varför gå till en privat psykolog?

    Privata aktörer har stor möjlighet att anpassa behandlingen helt efter dina behov. Vi är inte begränsade i hur ofta eller hur länge vi kan träffa en klient och du behöver inte uppfylla kriterierna för en diagnos för att få hjälp hos oss. Du får tid snabbt, har en kontinuerlig dialog med din psykolog och får hjälp på dina villkor och alltid av kunnig och erfaren psykolog.

  • Hur fungerar journalföring?

    Legitimerade psykologer har journalföringsplikt vilket innebär att vi efter varje samtal skriver en kort anteckning om hur behandlingen fortskrider. Ingen har tillgång till din journal förutom den behandlande psykologen, och ingen kan heller begära ut den eller läsa den utan din tillåtelse. Svea KBTs journalsystem är helt slutet, vilket innebär att ingen annan vårdaktör eller instans kan se din journal. Vi kan heller inte se dina tidigare journalanteckningar från t ex din Vårdcentral.

  • Kan andra se min journal?

    Nej. Det är endast din behandlande psykolog som har tillgång till din journal.

  • Kan Svea KBT se mina tidigare journaler?

    Nej, Svea KBT har enbart tillgång till sina egna journaler.

  • Kan jag boka tid åt en anhörig?

    Ja det går bra, så länge din anhörige vill att tiden bokas. Du anger då din anhöriges personuppgifter vid bokning.

  • Behövs en remiss för att boka tid?

    Nej, du behöver ingen remiss för att boka tid hos oss.

  • Tar ni frikort/högkostnadsskydd?

    Nej. Vi är inte anslutna till regionerna och har därför inte högkostnadsskydd. Vi är en helt privat mottagning vilket gör att du behöver finansiera besöken själv. Dock kan du undersöka med ditt försäkringsbolag eller arbetsgivare, som ibland kan stå för dessa typer av vårdkostnader.

  • Kan mitt försäkringsbolag stå för kostnaden?

    En del försäkringsbolag täcker kostnader för privata psykologsamtal. Vi kan dock inte fakturera ditt försäkringsbolag direkt utan du får själv ta kontakt med dem för att se om du kan få ersättning. Sedan görs det upp en plan med försäkringsbolaget där du antingen får ersättning av dem för dina samtal, eller att vi fakturerar försäkringsbolaget direkt.

  • Kan min arbetsgivare betala för min terapi?

    Det går bra, fråga din psykolog vilka uppgifter som behövs för att upprätta en företagsfaktura.

  • Vad är skillnad på parterapi och familjerådgivning av kommunen?

    Parterapi sker med en legitimerad psykolog, medan familjerådgivning oftast utförs av en socionom. I parterapi arbetar vi med den evidensbaserade metoden IBCT. Utifrån det får du och din partner en personligt anpassad behandling när ni får lära er mer om er relation, era mönster, er kommunikation och er själva. Ni får även verktyg och strategier för att ta er framåt och lösa eventuella konflikter. Ni får gå så länge, ofta eller sällan ni önskar i parterapi. Familjerådgivning via kommunen har oftast som fokus hur familjelivet ska fungera så bra som möjligt, eller kan hjälpa er att kommunicera lättare med varandra. Samtalen är oftast begränsade till 5-10 st. Läs mer om äktenskapsrådgivning och familjerådgivning.

  • Hur betalar jag?

    Du kan betala med kort direkt efter ditt besök. Psykologen informerar hur du gör. Vi tar emot i stort sätt alla typer av kortbetalningar inklusive Apple och Samsung Pay. Du kan även få ett kvitto skickat till din mail om du önskar det.
    Du kan också välja att betala med faktura som skickas via mail. Observera att en fakturaavgift på 50 kr läggs till på varje faktura.
    Bankgiro: 5832-0581 – vänligen ange ditt fakturanummer vid betalning

  • Jag har en medarbetare som behöver stöd – hur gör jag?

    Enklast är att ringa eller maila oss. Du når oss på info@sveakbt.se eller i Stockholm: 08- 449 49 97, och i Göteborg: 031-82 18 82.
    Du får ett personligt anpassat förslag för just din medarbetare, där du blir rekommenderad en psykolog, får lämna era företagsuppgifter och även lägga upp en plan för samtal. Det vanligaste är att ni godkänner ett visst antal samtal (man brukar börja med 5 st) där psykologen sedan kontaktar er för att återkoppla och det går då att boka in fler samtal om ni godkänner det.

  • Mitt barn behöver prata med någon – hur gör jag?

    Vi har flera duktiga barn- och ungdomspsykologer som gärna träffar ditt barn för ett första samtal. Du kan antingen ringa eller maila oss, eller enkelt boka tid Online. Då bokar du en tid för “Nybesök – Barn och ungdom” med ditt barns personuppgifter men med dina kontaktuppgifter. Läs mer om hur en barnpsykolog arbetar.

  • Min anhörig behöver hjälp men vägrar träffa en psykolog – vad kan jag göra?

    Det är generellt mycket svårt att “tvinga” någon till terapi, det krävs en egen drivkraft för att kunna tillgodogöra sig behandling. En väg att gå är att uttrycka sin oro och omtanke för den anhörige och förklara varför man tror att hen skulle behöva hjälp. Man kan också försöka utforska vad som gör att den anhöriga inte vill och eventuellt erbjuda sig att följa med till ett första samtal, om det handlar om att personen är orolig eller rädd att inte kunna göra sig förstådd. Det går bra att du som anhörig följer med till terapin och personen skulle vilja det.

  • Vad är era köpvillkor

    Här kan du läsa våra köpvillkor.

  • Vad är er integritetspolicy