Hantera dina mardrömmar – psykologen tipsar!

En mardröm är en dröm som upplevs obehaglig eller skrämmande och som du också ofta vaknar av. Drömmar och mardrömmar upplevs under ett av våra sömnstadier som kallas drömsömn eller REM på engelska (rapid eye movement). Det är vanligt med kroppsrörelser och framför allt ögonrörelser under vår drömsömn, därav namnet på engelska. Mardrömmar är inte farliga även om du kan vakna upp med obehag såsom svettningar och hjärtklappning. 

Psykolog Olivia Erliksson

Författare

Leg. Psykolog Olivia Erliksson

Olivia Erliksson är leg. Psykolog med examen från Stockholms Universitet med inriktning mot KBT. Hon är van att jobba med bred problematik inom depression, ångest, social fobi, oro/grubbel, tvångssyndrom, stress och utmattningssyndrom samt sömnbesvär.

Varför drömmer man mardrömmar?

Vi vet inte exakt vad som orsakar mardrömmar. Det finns däremot många olika faktorer som kan öka risken. Om du till exempel är allmänt spänd, stressad eller har ångest så kan det öka risken. Vissa läkemedel kan också trigga mardrömmar och likaså alkohol och droger. Mardrömmar är också ett vanligt symptom vid sjukdomar och psykisk ohälsa. Parkinsons sjukdom och cancer är exempel på sjukdomar där mardrömmar är vanliga. Andra sjukdomar där det är vanligt förekommande är vid depression och PTSD. Om du sover dåligt i allmänhet eller har sömnbrist kan det också leda till mardrömmar.

Har mardrömmar någon betydelse?

En teori är att drömmar är ett hopkok av saker du upplevt under dagen som hjärnan sedan bearbetar när du sover. Dina intryck och upplevelser sorteras sedan och lagras som minnen. Många upplever att de drömmer om händelser och personer från sitt förflutna och att det också blandas med nya intryck. Det kan förklaras av att hjärnan sorterar bland både nya och gamla minnen när den lagrar.

Om du tänker mycket på något som väcker obehag eller är orolig för något så finns det också mer av det för din hjärna att bearbeta. Vissa upplever också att de får mardrömmar efter att ha läst eller tittat på något otäckt under kvällen. Man kan alltså säga att dina drömmar påverkas av vad du tänkt på och varit med om.

Lär dig mer om våra psykologer

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller sömnproblem och insomni.

Olivia E
Täby
Christoffer M
Stockholm city
Eva S
Södermalm
Julia L
Vasastan
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Roland M
Göteborg
Andrea W
Södermalm
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Maria C
Vasastan
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Petra N
Göteborg
Angelica N
Stockholm city
Andrea Ö
Göteborg
Jakob H
Vasastan
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Frida P
Solna
Liselotte S
Kungsholmen
Philippa K
Göteborg
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna
Jasmine P
Vasastan

Mardrömmar hos barn

Barn kan ha mardrömmar oftare än vuxna men detta brukar minska efter 10 års ålder. Det kan vara svårare för barn att skilja mellan vad som är dröm och verklighet och därför kan det upplevas extra obehagligt för barn. Om mardrömmarna kommer regelbundet och barnet också skriker eller är svår att få kontakt med kan det också vara nattskräck. Mer information om nattskräck.

Tips till föräldrar när barn får mardrömmar

Det finns särskilda rekommendationer vid nattskräck och det kan därför vara bra att undersöka det vidare innan du följer tipsen nedan.

  • Utstråla lugn och trygghet.
  • Berätta att mardrömmar inte händer på riktigt och att de inte är farliga.
  • Du behöver inte väcka barnet när hen verkar drömma mardrömmar.
  • Ha en sänglampa med svagt ljus på under natten som kan ge trygghet.
  • Låt barnet sova med öppen dörr om det känns tryggare.
  • Se över saker som kanske stressar barnet under dagtid och försök minska stress. Mer information om stress.
  • Undvik att läsa eller titta på saker som barnet tycker är otäckt precis innan läggdags.

Mer information om sömnproblem hos barn.

PTSD och mardrömmar

Mardrömmar är vanligt när man har PTSD och kan ofta handla om just den traumatiska händelsen du varit med om. Det kan vara mycket obehagligt, men det är inte farligt. Det kan dock göra att du känner starkt obehag inför att sova och därmed får sömnbrist eller utvecklar andra besvär som följd. Problement brukar minska när man går i behandling för PTSD. Mer information om PTSD.

Mardrömmar vid graviditet

Många upplever att de drömmer oftare under graviditeten och att de också har mer besvär med mardrömmar. Graviditeten innebär stora förändringar både i din livssituation och i din kropp. Det är vanligt att vara orolig inför förändringarna och att man därmed har en förhöjd nivå av ångest och stress. Detta kan såklart störa din nattsömn och öka risken. Men även förändringarna i kroppen i sig såsom hormonella förändringar kan påverka hur du sover och drömmer.

Hur behandlas mardrömmar?

Om du har återkommande problem är det viktigt att först undersöka vad som påverkar din sömn eftersom mardrömmar kan ha många olika förklaringar. Om du exempelvis är orolig inför något eller känner ångest och stress är det viktigt att behandla detta i sig. Likaså om du tror att du lider av PTSD. En vanlig behandlingsmetod för alla dessa tillstånd är kognitiv beteendeterapi (KBT).

Om det finns underliggande sjukdomar såsom Parkinsons sjukdom är det såklart viktigt att utreda och behandla sjukdomen i sig. Vanligtvis görs då även en genomsyn av dina läkemedel för att se om de påverkar din sömn. Upplever du i stället att din sömn i allmänhet är dålig finns det specifik KBT-behandling för att förbättra din sömnkvalitet.

Läs mer om insomni.

Tips för att bli av med mardrömmar

Här är några tips för att bli av med mardrömmar och för att förbättra sömnkvalitén i allmänhet. De flesta har nytta av dessa tips, men tänk på att du inte kan bekämpa mardrömmar med enbart dessa tips om du till exempel har PTSD.

  • Se över din kvällsrutin. Undvik aktiviteter eller intryck som gör dig upprörd innan sänggående, till exempel nyheter. Ägna dig åt en lagom stimulerande aktivitet såsom läsning eller pyssel. Att ha en rutin i sig kan hjälpa dig att komma till ro på kvällen.
  • Ät inte för nära inpå sänggåendet och inte heller om du vaknar på natten och känner dig hungrig. Matsmältningen kan störa din nattsömn.
  • Försök att minska stressen i din vardag.
  • Följ råd om sömnhygien. Ha det svalt och mörkt i sovrummet och försök göra sovrummet till en plats som du förknippar med lugn och ro.
  • Stig upp om du vaknar på natten av mardrömmar och sen inte kan somna om. Försök i allmänhet minska mängden vaken tid i sängen. 

Läs mer tips när du har svårt att sova.

Det är vanligt att ha mardrömmar ibland och det kräver vanligtvis ingen behandling. Men om du har återkommande och regelbundna problem med mardrömmar är det däremot bra att utreda vad som kan vara orsaken. Om du upplever problem med din sömn är du välkommen att kontakta oss för ett inledande bedömningssamtal där vi kan ge dig rekommendationer om bästa psykolog för dina behov samt behandlingsmetoder.