Sömnbesvär och insomni

Sömnproblem är mycket vanligt och ungefär var tredje person upplever sömnproblem. En person på tio har så svåra besvär med sömnen att det påverkar livskvaliteten negativt, så kallad insomni.

Besvären kan handla om att man går och lägger sig för sent, har svårt för att somna eller att man vaknar för tidigt utan att kunna somna om. Den vanligaste orsaken till störd sömn är stress, men andra saker kan spela roll som oregelbundet arbete eller rutiner, oroande, funderingar och grubbel eller snarkande. Ibland blir säng och sänggående sammanlänkade med stress över att inte kunna sova. Även om korta perioder av bristande sömn inte är farligt, kan en längre tids sömnproblem leda till nedstämdhet, oro och irritabilitet.

Hur behandlas sömnbesvär och insomni?

Vi behandlar sömnbesvär genom titta på dina sömnvanor och dina rutiner, s.k. sömnhygien, samt hur du tänker och känner i förhållande till din sömn. Du får, tillsammans med en legaliserad psykolog, lära dig om hur dina vanor och tankar påverkar din sömn och du kommer att få hemuppgifter där du får träna på att hantera sömnen på nya sätt.
Läs våra tips när du har svårt att sova:
Läs våra tips när drömmer mardrömmar:

Boka tid för KBT behandling av sömnproblem

Lider du av stress och utmattning och vill prata med en psykolog för behandling av dina problem?

Olivia E
Täby
Christoffer M
Stockholm city
Eva S
Södermalm
Julia L
Vasastan
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Roland M
Göteborg
Andrea W
Södermalm
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Maria C
Vasastan
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Petra N
Göteborg
Angelica N
Stockholm city
Andrea Ö
Göteborg
Jakob H
Vasastan
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Frida P
Solna
Liselotte S
Kungsholmen
Philippa K
Göteborg
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna
Jasmine P
Vasastan