Jämföra sin relation med andras

Jämför du din egen relation med andras relationer? I så fall är du inte ensam. Det är mänskligt att jämför sig, vi är sociala varelser och det är ett sätt att utvärdera oss själva och andra. Ett sätt att se hur vi förhåller oss till resten av vår sociala gemenskap. Vad som är viktigt för oss är individuellt, men det är ofta de viktiga delarna som blir fokuset vid jämförelse.

Psykolog Julia Lidman

Författare

Psykolog Julia Lidman

Julia Lidman är Psykolog hos Svea KBT med examen från Umeå Universitet med inriktning mot KBT, DBT och PDT. Hon har erfarenhet från primärvården, psykiatrin och psykosvården och har arbetat med depression, ångest, stress och sömnproblem samt tyngre problematik.

Varför jämför jag mig med andras relationer?

Om en romantisk relation är någonting som vi värderar högt blir det väldigt naturligt att jämföra sig med andras. Denna jämförelse kan dock vara jobbig och skapa ångest, oro eller sorg. Man kan också känna sig mindre värd eller dålig på grund av jämförandet. Om man gärna vill ha en partner är det lätt att känna sig sämre gentemot de som är i romantiska relationer.

Har man en relation som inte är som man önskar så är det också lätt att jämföra sig med andras till synes perfekta relationer. Det är då viktigt att komma ihåg att man sällan ser andras relationer i helhet, att de ofta endast delar med sig av det som är bra. Den perfekta relationen som andra visar upp kan få en att känna avundsjuka.

Avundsjuk på andras relationer

Att jämföra sin relation med andras relationer kan leda till avundsjuka, att man önskar att ens egen relation vore så bra som andras framstår. Du kanske tittar på sociala medier och ser hur bra alla par verkar ha det, hur kära dom verkar eller hur mycket kul dom gör tillsammans. Då kanske du också tänker på hur din relation ser ut, tänker på hur ofta ni bråkar, att ni inte gör lika roliga saker tillsammans eller upplevs lika kära som andra par.

Har man ingen relation men önskar att man hade det så kan man bli avundsjuk på andra som har en partner. Denna avundsjuka kan skapas av sociala medier, av att se hur många av ens vänner hittar partners och verkar så lyckliga i relationer. Det kan också bli jobbigt att se folk ute på gatan hålla hand eller gå på dejter.

Lär känna våra psykologer

Våra kompetenta psykologer är experter relationer och kärlekslivets utmaningar.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Julia L
Vasastan
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Maria C
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Angelica N
Södermalm
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Andrea Ö
Göteborg
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Tips för att hantera ditt jämförande

1. Var snäll mot dig själv

Om du jämför dig med andras positiva egenskaper eller andras fantastiska relationer så kan det vara lätt att missa sina egna positiva sidor eller det fina i ens egen relation.

Alla människor har båda styrkor och svagheter, alla par likaså. Försök vara uppmärksam på vad som gör dig unik och vad som är bra med dig. Att vara snäll mot sig själv gör det enklare att ta emot vänlighet och kärlek från andra. Om du har en relation så försök att fokusera på det som är bra i den och vad som gör den unik.

2. Begränsa din tid på sociala medier

Sociala medier kan öka ens jämförande genom att man oftast bara ser det bästa ur andras liv. Det är lätt att glömma bort att man väljer det man visar, även om man oftast logiskt vet att det är så. Om sociala medier får dig att må sämre så kan det vara en god idé att begränsa sin tid där.

3. Kalla avundsjuka för någonting annat

Känner du avundsjuka gentemot andras relationer kan det vara bra att påminna sig om att all avundsjuka inte är dålig. Det behöver inte handla om att man inte önskar andra gott eller inte tycker att andra förtjänar det dom har. Oftast handlar det om att man också vill ha det dom har. Genom att se på avundsjuka som en grund till inspiration och målbild kan den bli mer konstruktiv och motiverande.

4. Lägg fokus på dig själv och dina mål

I stället för att fokusera på vad andra gör och vad andra har så kan det hjälpa att flytta fokuset till dig själv. Ställ frågor till dig själv. Vad vill jag med mitt liv? Hur når jag dit? Vad får mig att må bra? Du väljer hur du spenderar din värdefulla tid, den gör mer nytta spenderad på dig själv och dina långsiktiga mål än på jämförande med andra.

Handlar dina mål om att skaffa en relation så lägg din tid och ditt fokus på dig själv och ditt relationsbyggande. Handlar dina mål om att skapa en bra relation så spendera din tid på att jobba på relationen du har, till exempel spendera mer tid med din partner.

Tips för mer artiklar inom ämnet:
Relationer
Ensamhet
Relationsproblem
Olyckligt kär
Komma över någon
Separation

Hur kan Svea KBT hjälpa?

Upplever du negativa mönster som är svåra att bryta? Problem som du inte vet hur du ska hantera själv? Våra psykologer är experter inom relationer, självförståelse och att bryta negativa trender. Vi kan hjälpa dig att förstå dig själv, dina relationer och dina känslor. Vi kan ge dig verktyg och övningar för att du ska kunna må bättre i din vardag.

Kontakta oss idag för en inledande konsultation om bästa psykolog och terapimetod för just dina omständigheter.