15 Varningstecken på att ni glider isär och förhållandet är i riskzonen

När barnen har fötts och man är upptagen med alla bestyr i vardagen är det lätt hänt att man slutar bry sig om varandra. Man kan då börja glida isär och förhållandet hamnar i riskzonen. Även andra faktorer som att man ser varandra mer som vänner, eller att man har en distansrelation kan göra att risken för att glida isär ökar. I den här artikeln berättar psykologen Liselotte om 15 varningstecken på att ni håller på att glida isär. Du får även tips på vad ni kan göra för att stärka ert förhållande.

Författare

Psykolog Liselotte Starck

Liselotte Starck är psykolog med examen från Karolinska Institutet. Hon har erfarenhet av KBT-behandling för flera av de vanligaste problemen som social fobi, panikattacker, tvång, depression och har även jobbat med tonåringar och deras familjer.

De allra flesta relationer går igenom olika faser. Tydligast är det när en nyförälskelse övergår i en mer långvarig relation. Men relationsfaser dyker upp då och då även senare i förhållandet. Ofta kan det ske i samband med att man tar kliv i relationen eller att yttre faktorer gör att man hamnar i ett nytt läge. Vardagslivet kan i perioder göra det extra svårt att prioritera relationen och att vara närvarande tillsammans med varandra. Vanliga anledningar är att logistiken kring jobb, barn och hushållsarbete gör att man har mindre energi kvar att ta hand om varandra och sin relation.

Viktigt att visa kärlek i vardagen

Det är ofta det små sakerna i vardagen som göra att kärleken håller sig stark. Trots att båda parter är upptagna med olika saker i livet kan man visa ömhet och ge kärlek i små stunder. Kanske på väg ut genom dörren på morgonen eller när man frågar den andra hur dagen har varit.

När man börjar glida isär gör man inga sådana små saker längre. Sätter man sig och tittar på tv kanske man sätter sig i varsin hörna av soffan istället för tätt intill varandra. Man kanske har slutat att ens säga adjö eller hej till varandra när man ses eller när man går hemifrån. De små sakerna har fallit bort och man minns inte ens längre ifall man saknar dem. Man vet kanske inte alls längre vad som rör sig i den andras inre och det börjar kännas som att man är två öar istället för ett team.

Läs mer om våra parterapeuter

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller relationer och familjeproblem. Kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa din familj.

Olivia E
Täby
Christoffer M
Stockholm city
Eva S
Södermalm
Julia L
Vasastan
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Roland M
Göteborg
Andrea W
Södermalm
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Maria C
Vasastan
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Petra N
Göteborg
Angelica N
Stockholm city
Andrea Ö
Göteborg
Jakob H
Vasastan
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Frida P
Solna
Liselotte S
Kungsholmen
Philippa K
Göteborg
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna
Jasmine P
Vasastan

15 Varningstecken på att ni glider isär och förhållandet är i riskzonen

Se upp för dessa saker i relationen om:

  1. Ni inte längre vill varandra väl
  2. Ni känner ett förakt gentemot den andra i vissa situationer eller hela tiden
  3. Ni känner likgiltighet inför varandra
  4. Ni himlar med ögonen åt vad den andra säger och gör
  5. Ni visar inte fysisk ömhet
  6. Ni vet inte alls vad den andra känner och tänker längre för ni pratar knappt med varandra om något viktigt längre
  7. Ni säger inte snälla saker till varandra
  8. Ni går hemifrån utan att säga hejdå eller hälsar knappt på varandra när ni ses
  9. Ni berättar inte viktiga saker i era liv för varandra först utan vänder er hellre till andra människor
  10. När den ena lämnar rummet eller hemmet drar den andra en lättnadens suck
  11. Ni bråkar jämt
  12. Ni bråkar aldrig
  13. Ni känner ingen attraktion till varandra och har slutat ha sex sen långt tillbaka
  14. Ni vill bevisa för den andra att ni har rätt, inte lyssna och förstå er partner
  15. Ni undviker varandra genom att tex titta i mobilerna hela tiden utan att prata med varandra

Tips på hur man kan göra om man är på väg att glida isär

Börja i det lilla!

  1. Ta ett steg närmare varandra i soffan, luta er mot varandra
  2. Säg hejdå och hej med en puss
  3. Fråga varandra hur dagen varit
  4. Gör saker ni båda tycker om att göra tillsammans
  5. Bestäm och planera saker tillsammans, kan vara nästan vad som helst (ska ni köpa en ny krukväxt? Vilken då?)
  6. Lägg ner mobilerna och berätta något för varandra, kanske något den andra inte vet om dig. Båda parter måste lyssna noga på den andra och får inte distrahera sig med annat. Försök att sammanfatta vad den andra berättat och fråga om du förstått rätt.
  7. Håll varandras händer
  8. Ge varandra en present, kan vara något litet, en blomma, en kaffe. Något som du vet att din partner skulle bli glad för.
  9. Skicka kärleksfulla sms till varandra när ni är ifrån varandra. Kan vara en kul video du tror att partnern skulle tycka om eller bara säga att du tänkte på den andra.

Glida isär efter barn

När man får barn finns det plötsligt knappt någon tid för varandra på samma sätt. Om någon eller båda hade ett stressigt jobb innan barn är det ingenting mot hur det blir när barnen dyker upp. Ofta kan man också hamna i konflikter kring hur barnen ska uppfostras eller gå runt och hacka på varandra för att båda är trötta och sakerna som behöver göras aldrig slut. Något annat som ofta inte hinns med är intimitet och sex. När dagen är slut checkar man inte in med varandra och visar ömhet utan istället stupar man i säng.

Det kanske fungerar att göra så i kortare perioder. Men om man inte börjar prioritera att visa ömhet och kolla av läget med varandra hamnar man lätt i en ond cirkel där båda känner sig åsidosatta av den andra. Det är lätt att uppleva det som att den andre har checkat ut från relationen fast man själv kanske inte visat uppskattning heller. Långsamt blir ömhetsbetygelserna färre och färre och det känns svårare och svårare att närma sig varandra. Man har glidit isär.
Mer information om relationsproblem.

Pratar inte längre med varandra

Ibland har man glidit så långt ifrån varandra att man inte längre pratar med varandra. Det börjar kanske med ett bråk där någon blir så arg att den är tyst i flera dagar. Samtalen blir korthuggna och är bara fyllda av information, som att man frågar om någon köpt ost eller ska hämta barnen osv.

När tystnaden brer ut sig blir det alltmer laddat att säga något. Båda fastnar i den konstiga stämningen. Och sen efter ett tag vänjer man sig vid att det är tyst. Man accepterar att man inte längre pratar med varandra. När man inte längre delger varandra sina tankar och känslor förlorar man kontakten. Man kan inte längre gissa hur den andra känner för man har inga ledtrådar längre.

Man tänker att den andra inte bryr sig längre. Det blir något sorgligt i relationen men man törs kanske inte sätta ord på det. Om tiden går och ingen vågar prata igen blir relationen något som pågår utan att kännas eller så bryter man upp.
Läs mer om kommunikationsproblem.

Förhållandet känns som vänner

Att man i ett förhållande kan känna sig mest som vänner behöver i perioder inte vara ett problem. När man får en bebis, vid dödsfall i släkten eller vid andra stora livsomställningar kan förhållandet temporärt hamna i en vänskapsrelation. Man orkar i vissa situationer inte med sex, romantik eller tankar på framtiden. Det är inte konstigt att man i perioder helt enkelt låter relationen få ta en annan form en stund.

Men om man inte hittar tillbaka till det man en gång hade kan det bli ett problem. Båda parter kan i en sådan situation bli osäkra på ifall den andra fortfarande är intresserad av relationen eller om man är ensam om sin längtan efter närhet. Det kan dock ofta vara så att båda parter längtar tillbaka till det man tidigare haft men situationen har blivit laddad och ingen vågar ta ett steg närmare den andra. Det kan också bli allt svårare att ta ett nej, om någon drar sig undan från fysisk närhet tolkar det andra det som att det inte är någon idé att någonsin initiera något.

Det finns en myt om att attraktion antingen finns eller inte finns i en relation och att om gnistorna inte flyger av sig själva så har attraktionen försvunnit. Men att vara attraherad till någon är ofta ett samspel. Båda parter ger ömhetsbetygelser och svarar varandra. När man visar fysisk närhet ofta så känns det mer naturligt att ibland eller ofta ha sex med sin partner. Men om man, på grund av jobb, barn, trötthet, resor osv har undanhållit ömhetsbetygelser blir det lättare att man hamnar i en form av vänskapsrelation. Att initiera närhet blir mer och mer komplicerat och man nöjer sig med att vara vänner istället för att det inte komplicerar situationen.

Beroende på hur mycket man värderar den fysiska närheten kommer kanske den part som sätter det högst upp att börja ge upp om relationen. Den andra parten kanske fortfarande ser andra sidor av relationen som mer viktiga och kommer fortsätta att tolka relationen som en kärleksrelation.

Det är lätt hänt att brist på fysisk närhet omgärdas av tystnad. Eftersom det ofta är en till större delen ordlös del av relationen så kan det bli extra svårt att diskutera när relationen fallit in i vänskap. Här kan några samtal i parterapi bryta dödläget och göra det möjligt att hitta tillbaka till attraktion och kärlek. Att hitta tillbaka till varandra handlar om att våga vara intim igen, både psykiskt och fysiskt. Att dela både sina innersta tankar och önskningar samt att våga vara nära fysiskt igen kan göra det möjligt att tända liv i det som såg ut att ha blivit rutin och utan spänning.
Lär dig mer om hur en parterapi fungerar.

Distansrelationer

Distansrelationer skapar många svårigheter för en relation. Det är viktigare än i andra relationer att planera tillsammans och vara mycket tydliga i kommunikationen. När man är ifrån varandra kan ett missförstånd inte redas upp med en blick eller en beröring. Uppfattar den ena en distans, inte bara i avstånd utan också i tonfall i kommunikationen, vare sig den sker på nätet eller via sms osv så blir det mycket lätt så att man fantiserar på håll om vad den andra menade.

Det är viktigt att checka av med varandra hur man mår och hur dagen har varit. Tappar man det vardagliga med varandra blir det lätt hänt att man börjar leta efter alternativ i närheten. Är man bortrest i jobb kanske det blir enklare att anförtro sig till en kollega än att höra av sig till sin partner. Om det är viktigt att vara varsam med hur och vad man säger till sin partner i en ”vanlig” relation blir detta extra viktigt i distansförhållandet. När man väl ses behöver man sätta av tid för att få landa i varandras sällskap.

Var inte rädda för att ta upp konflikter eller något som skaver. Det värsta är inte ett bråk när ni möts igen, det värsta är ifall ni långsamt glider in i en likgiltighet gentemot varandra. Var noga med förväntningar och längtan inför framtiden. Hur länge är ni beredda att leva på distans med varandra? Vilka uppoffringar behöver göras i relationen och av vem? Var varsamma med varandra och noga med att båda parter får plats och uttrycker sin vilja.

Behöver ni hjälp i er relation?

Ibland hamnar våra relationer i problem som vi inte kan ta oss ur själva. Vid sådana tillfällen är det värt att överväga att få professionell hjälp utifrån. Om du kontaktar oss så kan ni få hjälp av en skicklig och erfaren parterapeut som är van att hjälpa relationer hitta en väg framåt.
Läs mer om hur vi hjälper relationer i Stockholm.
Läs mer om hur vi hjälper relationer i Göteborg.