Nattångest

I den här artikeln berättar vår psykolog Maria om nattångest. Du får veta vad som orsakar problemen, vilka symtom som är vanliga samt hur det behandlas. Du får även goda tips för att hantera din egen ångest på natten.

Psykolog Maria Catagay

Författare

Psykolog Maria Cagatay

Maria Cagatay är Psykolog med examen från Uppsala universitet. Hennes inriktning är KBT med fokus på ångestsyndrom, depression, stress, trauma, låg självkänsla och andra livskvalitetshämmande tillstånd. Hon har tidigare arbetat inom primärvården.

Att få ångest under natten, så kallad nattlig ångest, är vanligt, särskilt hos människor som oroar sig mycket under dagen eller som av olika skäl fruktar mörkret. Människor med nattlig ångest har ofta svårt att somna in och sova igenom hela natten vilket ofta bidrar till att öka stressnivån och förvärra ångesten på lång sikt. Den onda cirkeln som skapas kan göra det svårt att bli av med besvären, men precis som vid all annan typ av ångest finns det mycket man kan göra för att lindra det. Mer information om ångest.

Varför får man ångest på natten

Ångesten man får under natten skiljer sig egentligen inte åt från ångesten man får under dagen. Det är därmed samma faktorer som utlöser ångesten under natten som utlöser den under dagen. Med det sagt finns det vissa faktorer som kan bidra till att förvärra besvären.

  • Hög koffeinkonsumtion under dagen eller strax innan läggdags. Att konsumera stora mängder koffein under dagen, särskilt innan läggdags kan bidra till att öka ångesten under natten men även till att förvärra sömnsvårigheterna.
  • Färre distraktioner. Under natten är det ofta mörkt och tyst vilket innebär att det finns färre distraktioner än det finns under dagen. Detta gör det lättare för olika orostankar att dyka upp i medvetandet vilket i sin tur bidrar till ökad ångest.
  • Rädsla eller oro inför morgondagen. Det är vanligt att man under natten ligger och planerar eller tänker på det man måste göra under morgondagen vilket i vissa fall kan bidra till en hel del oro och rädsla.
  • Hälsoångest. Under natten är det vanligt att man lägger märke till olika kroppsliga avvikelser som uppstår vilket i vissa fall kan leda till ångest kring hälsan. Läs mer information om hälsoångest – hypokondri.
  • Oro över sömnsvårigheter. Många människor som upplever sömnbesvär ligger ofta på natten och oroar sig över detta vilket i sin tur kan leda till ångest samt ökade besvär.
  • Hälsotillstånd. Vissa hälsotillstånd kan öka risken för nattlig ångest. Ett exempel på detta är klimakteriet.

Lär dig mer om våra psykologer

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller ångest på natten och annan ångestproblematik. Lär dig mer om våra behandlare.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Vanliga symtom vid nattlig ångest

Vilka symtom man får vid nattlig ångest kan variera. Nedan listas de vanligaste symtomen:

  • Svårigheter med att somna in och/eller sova igenom natten
  • Värk och smärta i olika delar av kroppen
  • Hjärtklappningar
  • Andfåddhet
  • Svettningar
  • Nervositet
  • Rusande tankar
  • Mardrömmar
  • Panikattacker

6 Tips när du inte kan somna pga nattångest

Först och främst är det viktigt att skapa goda förutsättningar för en god natts sömn. Det gör du bland annat genom att undvika att dricka koffein och annan föda som ökar sömnsvårigheter innan läggdags. Undvik gärna att lägga dig på sängen under dagen eller när du ej är trött eftersom du inte vill att sängen ska associeras med vakenhet.

Det är dessutom viktigt att skapa en god kvällrutin som du genomför regelbundet och att du inte gör något ansträngande innan läggdags. Avsätt gärna extra tid på kvällen för att varva ned genom att exempelvis läsa en bok eller ta ett varmt bad. Om du ändå har svårt att somna eller sova igenom natten så kan du testa följande tips:

1. Skriv ner din oro

Ta gärna fram ett papper och en penna och skriv ner alla dina tankar och känslor. Att göra detta kan ibland göra det lättare att distansera sig från och släppa taget om orostankarna.

2. Öva på medveten närvaro

Testa att genomföra olika ”mindfulness” övningar. Att bli mer medvetet närvarande kan underlätta insomnandet och minska ångestnivån. Det finns många appar som du kan använda dig för att öva på detta, exempelvis ”Mindfulness Appen” och ”Headspace”.

3. Andningsövningar

Vid ångest är det vanligt att kroppen går upp i varv. För att lugna ner kroppen och göra det lättare att somna kan det vara gynnsamt att utföra andningsövningar. Testa att andas in genom näsan i 4 sekunder. Håll sedan andan i 2 sekunder. Andas därefter ut igen genom näsan i 4 sekunder och håll sedan andan i 2 sekunder igen. Försök att göra alla dessa steg minst 5 gånger och anpassa gärna tidsintervallen utifrån dina egna behov.

4. Lyssna på musik

Att lyssna på musik kan hjälpa kroppen att varva ned genom att sakta ned hjärt- och andningsfrekvensen samt minska blodtrycken vilket underlättar insomnandet.

5. Använd ett tyngdtäcke

Att lägga tyngd mot sin kropp under natten har visat sig minska ångestnivån och underlätta insomnandet. Testa därför att använda ett tyngdtäcke eller att lägga någon annan typ av vikt mot kroppen under natten och undersök om detta har någon effekt.

6. Gå upp och gör något annat

Om du inte lyckas somna är det ibland bättre att du går upp och gör annat än att du ligger kvar. Se dock till att välja en aktivitet som är lugnande så att du inte kommer upp i varv och försök att lägga dig igen så fort du börjar känna dig trött.

När bör jag söka hjälp?

Om din nattliga ångest inte går över trots att du testat ovannämnda tips kan det vara lägligt att söka professionell hjälp. Detta är särskilt viktigt om din nattliga ångest kom plötsligt utan någon tydlig orsak samt om den orsakar stora sömnbesvär som försämrar din livskvalité. Hos oss på Svea KBT får du alltid träffa en skicklig och lyssnande psykolog som har lång erfarenhet av att behandla nattångest och andra ångestproblem.