Relationsångest – psykologen ger tips och svar!

I den här artikeln ger vår psykolog Olivia tips på hur du kan hantera din relationsångest samt varför vi får ångest i relationer.

Psykolog Olivia Erliksson

Författare

Leg. Psykolog Olivia Erliksson

Olivia Erliksson är leg. Psykolog med examen från Stockholms Universitet med inriktning mot KBT. Hon är van att jobba med bred problematik inom depression, ångest, social fobi, oro/grubbel, tvångssyndrom, stress och utmattningssyndrom samt sömnbesvär.

Det är vanligt att känna ångest när man är i en relation. Relationer är komplicerade och kräver gott samarbete och tålamod från både dig och din partner. Det finns ofta många förväntningar om hur relationer ska vara och det är svårt att få dem att leva upp till dessa.

Under våra liv lär vi oss hur vi ska förhålla oss till andra människor och det gör att vi alla har olika uppfattningar om hur relationer ska se ut. Det är därför inte konstigt att vi inte är överens. När vi sedan dessutom ska leva ihop finns det ännu fler saker att vara oense om vilket i sig kan trigga ångest.

Lär dig mer om våra psykologer

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller relationsproblem och ångest. Läs mer om våra behandlare.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Varför får vi ångest i relationer?

Ångest i relationer kan bero på många olika saker. Det har alltid varit livsviktigt för oss människor att ingå i en social gemenskap. Att bli utesluten eller avvisad kunde för länge sedan innebära en dödsrisk. Att känna ångest i ett förhållande är därför naturligt.

Om du har erfarenheter av att bli lämnad sedan tidigare kan det i sig ge förhöjd ångest i relationer. Att tidigare varit utsatt för våld eller övergrepp påverkar också hur du känner dig i relationer. Du kan till exempel ha svårt att lita på andra eller svårt att inleda ett förhållande överhuvudtaget. Läs mer information om ångest.

Det är också vanligt att känna sig otillräcklig som partner eller att vara rädd att förhållandet inte ska hålla i längden. Är man i stället trygg i sin egen person och har en tydlig bild av hur förhållandet ska se ut kan det kännas jobbigt när partnern inte håller med. När förhållandet inte stämmer överens med våra förväntningar är det lätt att man känner tvivel eller ångest.

Det är vanligt att vi tänker att ångesten beror på brister hos vår partner eller att något är fel i förhållandet. Det kan förstås vara så. Om våld eller kränkningar förekommer är det naturligtvis oacceptabelt. Bortsett från detta är det mer hjälpsamt att se relationen som ett pågående projekt. Tänk dock inte att du ska förändra din partner. Det är mycket lättare att i första hand utgå från dig själv.

Vad kan jag göra för att hantera min relationsångest? Psykologen tipsar.

  • Undersök vad som orsakar ångesten. Finns det en osäkerhet hos dig? Är du rädd att bli lämnad? Osäkerheten kan förbättras genom att stärka din självkänsla eller genom att träna på att stå ut med osäkerhet i sig. Det går inte att garantera att förhållanden varar och att oroa dig för detta kommer sluka mycket energi och kan i vissa fall försämra relationen.
  • Sluta kompensera. Du kanske också kompenserar för osäkerheten genom att ställa upp mycket för din partner. Försök motstå driften att kompensera! Försök också undvika att ställa frågor till partnern som endast lindrar din ångest på kort sikt.
  • Bearbeta tidigare trauman. Om det finns trauman eller jobbiga erfarenheter i tidigare förhållanden kan det hjälpa att bearbeta dessa, till exempel med hjälp av traumafokuserad KBT.
  • Försök att kompromissa. Det är bra att försöka kompromissa när du och partnern inte är överens. Vi har ofta starka åsikter om rätt och fel i förhållanden och hushåll men det är svårt att säga att det finns absoluta rätt och fel. Ni behöver tillsammans bygga upp hur relationen ser ut och fungerar. Om det trots era försök inte fungerar så kan parterapi vara en väg framåt. Läs om hur parterapi fungerar.

Hur kan Svea KBT hjälpa dig med relationsångest?

Vill du ha hjälp att hantera din relationsångest? Hos oss på Svea KBT får du alltid träffa en erfaren och lyssnande psykolog med lång erfarenhet av att stötta och hjälpa den som känner behov av stöd.. Kontakta oss idag för ett inledande bedömningssamtal där vi kan ge dig rekommendation om bästa psykolog och behandlingsmetod för just dina behov.

Läs om våra psykologer som arbetar med parterapi i Stockholm.
Läs om våra psykologer som arbetar med parterapi i Göteborg.
Läs mer om våra psykologer som arbetar med parterapi i Malmö
Läs om våra psykologer som arbetar med parterapi i Uppsala.