Morgonångest

I den här artikeln berättar vi mer om vad morgonångest är, vad det beror på och hur du kan behandla det.

Författare: Psykologkandidat Petter Löfving
Medicinsk granskad av Leg.Psykolog Caroline Erkers

Vad är morgonångest?

Man kan få jobbångest av flera olika anledningar, många av dem är sådana man kan påverka själv men en del är även bortom vår direkta kontroll.

Känslor av ångest är vanliga och något som nästan alla upplever någon gång i livet. Ångest uppstår som ett naturligt svar på stress och fungerar som en varningssignal om att något är fel och behöver åtgärdas. När hotet är verkligt kan ångest vara hjälpsamt. Men när hotet inte är verkligt, kan ångest bli problematiskt. Tyvärr är det svårt för vår hjärna att skilja mellan verkliga och inbillade hot, vilket kan leda till överdriven ångest även när det inte finns någon verklig fara.

Läs mer om våra psykologer

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller att hjälpa till vid jobbiga tankar och återkommande ångest.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Varför känner jag ångest på morgonen?

Orsakerna till ångest på morgonen är samma som orsakerna till ångest vid andra tidpunkter på dygnet. Det är en känsla som informerar dig om att någonting är fel och måste åtgärdas. Men varje tidpunkt på dygnet medför olika omständigheter. Och på morgonen är ångesten vanligtvis kopplad till:

  • Oro över dagen som är framför dig eller någon annan framtida händelse
  • Ånger och stress över något som har hänt i det förflutna
  • En ökning av ”stresshormonet” kortisol
  • För mycket koffein
  • För lite sömn

Morgonångest och kortisol

En punkt som i synnerhet är specifik för just ångest på morgonen är nummer tre. En ökning av “stresshormonet” kortisol. Det sker nämligen en ökning av hormonet kortisol under din första vakna timme på dygnet. Det hjälper kroppen att vakna och ger energi för att starta dagen. Men för folk som redan lider av ångest kan denna naturliga ökning av kortisol förstärka ångestsymtomen.

Morgonångest – symtom

Hur ångesten på morgonen upplevs skiljer sig åt mellan människor. Symtomen kan vara både fysiska och psykiska. Symtomen skiljer sig också åt i styrka och hur mycket de påverkar individens vardag.

Några typiska symtom kan vara:

  • Hjärtklappning
  • Rastlöshet
  • Orostankar
  • Irritation
  • Svårigheter att koncentrera sig
  • Muskelspänningar
  • Illamående
  • Huvudvärk
  • Omöjligt att fortsätta sova
Här kan du läsa mer om ångest

Behandling för morgonångest

Behandling av morgonångest skiljer sig åt beroende på hur stark den är. Om din morgonångest är en del av ett ångestsyndrom bör du söka professionell hjälp. Det som vanligtvis erbjuds är terapi, medicinering eller en kombination av de båda.

En vanlig terapiform för att behandla ångest är kognitiv beteendeterapi (KBT). I KBT behandlar man ångest genom att förändra tankemönster och beteenden som bidrar till ångestsymtomen.

Om du behandlas med medicinering finns det ångestdämpande läkemedel som Atarax eller SSRI-preparat. Medicinering kan vara ett kraftfullt och effektivt verktyg som verkar snabbt och sänker din ångest. Men det finns en risk att du inte går till botten med orsakerna till varför du har ångest från första början.

En kombination av både terapi och medicin kan vara en bra väg att gå om man lider av mycket ångest. Du minskar din ångest snabbt men du får också hjälp med att ta reda på och förändra orsakerna till ångesten.

Tips för att bli av med morgonångest

För att bli av med din morgonångest finns det ett antal självhjälpbeteenden som du kan ha nytta av. Beteenden som du kan utföra för att minska eller helt ta bort ångesten i stunden:

  • Fysisk aktivitet: Det både distraherar dig i stunden och har mycket positiva långsiktiga konsekvenser. För att få full effekt bör du försöka få upp pulsen, hålla på i 30-45 minuter och helst göra det fem gånger i veckan.
  • Mindfulness och meditation: Målet är att praktisera medvetenhet eller din förmåga att observera och identifiera dina egna tankar, känslor och kroppstillstånd utan att interagera med dem.
  • Andningsövningar: Att träna på att andas djupt det första du gör på morgonen kan hjälpa dig att ta bort fokuset från negativa och ångestframkallande tankar. Genom att grunda dig i din kropp med hjälp av andas djupt kan du förflytta fokus från det som ger dig ångest till något som ger dig positiva känslor.
  • Utmana dina negativa tankar: Om din morgonångest involverar negativa tankar kan du utmana dessa genom att identifiera, granska och ompröva dem. Målet är att ersätta de ofta överdrivna och orealistiska negativa tankarna med mer realistiska och balanserade tankar.

Morgonångest och depression

Morgonångest och depression är nära sammankopplade och kan förstärka varandra. Morgonångest kan både vara en orsak till och ett resultat av en depression. Här är några faktorer som förklarar hur detta samband fungerar:

Hormonella faktorer: Förhöjda kortisolnivåer på morgonen kan intensifiera oro och nedstämdhet hos personer med ångest och depression.

Sömnproblem: Ångest och depression leder ofta till sömnproblem, vilket förvärrar både morgonångest och depressiva symtom.

Kognitiva faktorer: Negativa tankar och förväntningar på morgonen bidrar till morgonångest, då personen oroar sig för dagens utmaningar.

Beteendemässiga faktorer: Morgonångest kan leda till undvikande beteenden, som att skjuta upp att stiga upp, vilket förstärker känslor av misslyckande och depression.

Här kan du läsa mer om depression

Hur kan Svea KBT hjälpa dig med morgonångest?

Hos Svea KBT finns kompetenta och legitimerade psykologer som har lång erfarenhet av att framgångsrikt behandla olika typer av ångest. Du är varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.