Positiv och negativ stress

Det är vanligt att uppleva stress på jobbet och det är inte heller farligt så länge det sker under kortare perioder med tillräcklig återhämtning. Evolutionärt sett har stressreaktionen varit hjälpsam för oss eftersom vi på så vis kunnat undvika faror. Stressreaktionen förbereder oss på att möta de krav vi har framför oss. Det gör att vi blir mer benägna att ta oss an det vi ska göra och vi kan till och med prestera bättre. På kort sikt har alltså stress positiva effekter för oss. Att stressa under en längre period utan tillräcklig återhämtning kan däremot vara skadligt eftersom det kan leda till utmattningssymptom.

Det är vanligt att känna sig maktlös eftersom du sällan kan påverka de krav som ställs på dig.  Du kanske börjat tacka nej till sådant du tidigare mått bra av, för att all din tid och ork går till jobbet. De höga kraven tillsammans med bristen på återhämtning kan göra att du börjar må dåligt och att du känner att situationen inte längre är hållbar.

Vanliga tecken och varningssignaler på stress på jobbet

Stressbeteenden

Stress syns ofta i våra beteenden. Det är vanligt att ägna sig åt sådant som får oss att känna oss mer effektiva. Det kan exempelvis vara att äta lunch framför datorn, ta med jobbet hem eller springa mellan olika möten. I stunden känns detta som en effektiv lösning eftersom det ger oss en känsla av att vi hinner mer och får bort de överhängande kraven. Långsiktigt är det dessvärre en mindre bra lösning eftersom vi riskerar att utveckla symptom på långvarig stress. När vi stressat under en längre period utan tillräcklig återhämtning tar kroppens resurser slut, vilket kan leda till utveckling av en mängd olika kroppsliga och kognitiva symptom.

Symptom på långvarig stress:

  • Brist på energi
  • Koncentrationssvårigheter
  • Tar lång tid att tänka
  • Svårt med tidspress
  • Irritabilitet
  • Sömnstörning
  • Värk
  • Hjärtklappning
  • Trötthet

Våra psykologer stöttar och peppar

Vi kan hjälpa dig med jobbrelaterade stressen du känner. Läs mer om våra psykologer här.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

5 tips till dig som är stressad på jobbet

Aktiv återhämtning är viktigt för att motverka långvarig stress. Att ha allt för stora krav utan tillräcklig återhämtning bidrar till att kroppen slits ut. Det innebär att stressnivån höjs och vi kan börja utveckla symptom på utmattning och få sömnsvårigheter. Om man ser till att få tillräcklig återhämtning kan stressnivå i stället hållas på en lagom nivå utan att vi utvecklar utmattningssymptom. Har man stressat under en lång tid kan kroppen inte återhämta sig själv. Därför är det viktigt att aktivt planera för återhämtning i vardagen. 

1. Mikropauser

 Kortare återhämtning innebär att man pausar det man gör för en kortare stund. Det kan exempelvis vara att stanna upp och reflektera, ta en bensträckare, ta lite frisk luft eller några djupa andetag. Kortare återhämtning bör göras flera gånger per dag. Ett tips för att komma ihåg att göra det är att sätta upp klisterlappar på olika platser på arbetsplatsen. Dessa bör vara placerade på ställen man går förbi ibland men inte hela tiden. Exempelvis på spegeln i badrummet eller på kaffebryggaren. Dessa lappar ska fungera som en påminnelse att stanna upp och pausa det man gör.

2. Längre återhämtning

Förutom mikropauserna är längre återhämtning också viktigt. Det innebär att du pausar det du gör under en längre period.  Exempel på det är lunchrasten. Här är det viktigt att du inte pratar om jobbet med kollegorna eftersom det inte är fullt återhämtande. Det kan istället vara bra att göra något annat än det du tidigare gjort. Har du ett arbete som kräver mental ansträngning kan det exempelvis vara bra att aktivera kroppen och har du ett fysiskt jobb kan det snarare vara återhämtande att sätta sig ned och läsa en bok. Att ha roligt efter arbetet är också något du kan göra för att återhämta dig.

3. Sänka yttre kraven

Om det är möjligt kan det även vara bra att sänka kraven. Det kan exempelvis handla om externa krav som arbetsbelastning eller deadlines. Prata med din chef om förändringar är möjliga för att underlätta din situation. Kan du få avlastning eller hjälp att hantera din situation på något sätt?

4. Utmana inre krav

 Du kan också behöva se över dina egna krav på dig själv och din prestation. Ett sätt att sänka kraven på dig själv är att utmana dina egna krav. Det kan kännas obehagligt eftersom du är van att göra arbetet på ett visst sätt, utifrån en viss standard. Ett exempel är att du vanligtvis läser igenom dina mejl 10 gånger av rädsla att skriva något fel. Här kan du testa att sänka standarden lite genom att endast tillåta dig själv dubbelkolla 8 gånger. Sänk inte kraven allt för mycket eftersom det riskerar leda till att det känns för läskigt och att du därmed inte utför utmaningen.

5. Lyssna på inre signaler

När du börjat stanna upp mer får du också möjlighet att känna efter vad du klarar av och behöver i stunden. Kanske lägger du märke till att du inte kan ta på dig för mycket just nu? du kanske skulle behöva en hemmakväll istället för att följa med kollegorna efter jobbet. Att börja säga ifrån, be om hjälp och lyssna på sina egna behov kan kännas svårt eftersom det kan säga emot de “regler” man satt för sig själv. Det kan handla om regler som att man alltid ska ställa upp för andra, att man inte får säga nej för att man då är tråkig eller att man är själviskt om man lyssnar på vad man själv behöver. Dessa regler är ofta väldigt strikta och bryter vi mot dessa kan vi känna oss värdelösa och misslyckade. Här behöver du påminna dig om att det kan få känna så i stunden men på lång sikt kommer det vara hjälpsamt att lyssna på sig själv. Fortsätter du som du gör är risken att du bränner ut dig och i det läget kommer du inte ha kraft eller energi till att upprätthålla dina “regler”.

Varför blir vi stressade av vårt arbete?

Stress på jobbet kan komma från olika typer av krav. Det kan exempelvis vara krav i form av arbetsuppgifter eller deadlines som kommer med din arbetsroll. Utöver dessa kan det också komma ytterligare krav från chefer eller kollegor. Det kan också vara stressande att behöva vara konstant tillgänglig för såväl kunder som kollegor. Kraven kan också komma inifrån. Exempel på det är tankar om att du alltid måste göra bra ifrån dig, att du inte får misslyckas eller att du alltid måste vara tillgänglig. De inre kraven kan göra att det känns svårare att stå emot kraven som kommer utifrån.

Att jobba på en arbetsplats som har en prestationskultur kan också upplevas stressande. Det kan vara att det uppmanas att prestera på olika sätt. Exempel på det är att hinna med så mycket som möjligt. Att bli belönad för sin prestation är också vanligt, exempelvis provision eller muntlig bekräftelse. På samma vis kan sanktioner utdelas om man inte är särskilt produktiv. Exempel på det är mindre lön eller mer subtila sanktioner som suckar eller kommentarer. Dessa belöningar och sanktioner kan göra att det känns ännu svårare att sluta stressa,

Hur kan stress påverka arbetet?

Stress på jobbet kan påverka arbetet både kortsiktigt och långsiktigt. På kort sikt kan stresspåslaget öka vårt fokus och göra att vi känner oss effektiva i stunden. Det kan göra att vi får positiva kommentarer eller någon annan slags belöning som gör att vi känner positiva känslor och tankar om att vi är duktiga. Det gör att det kan kännas svårt att bryta och agera på ett annat sätt. På lång sikt kan vi dock utveckla en mängd stressbeteenden och symptom som riskerar att leda till att vi presterar sämre på jobbet och kanske till och med bli utbrända. Det kan resultera i en sjukskrivning som ofta är svår att ta sig ur.

Hur kan Svea KBT hjälpa med jobbrelaterad stress?

Våra psykologer på Svea KBT kan hjälpa dig eller dina medarbetare med stress – de kan hjälpa er att hantera stressen, hitta strategier för att inte hamna i svårhanterade situationer och vägleda er till bättre mående på arbetet och där med även hemma och på fritiden.

Kontakta oss