Fallstudie – behandling av ångest

I den här artikeln får du läsa om hur vår psykolog Liselotte behandlar en klient som lider av ångest. Du som läsare får en närmre inblick i hur en behandling fungerar och olika delar som ingår.

Psykolog Liselotte Starck

Författare

Psykolog Liselotte Starck

Liselotte Starck är psykolog med examen från Karolinska Institutet. Hon har erfarenhet av KBT-behandling för flera av de vanligaste problemen som social fobi, panikattacker, tvång, depression och har även jobbat med tonåringar och deras familjer.

Bakgrund

(Namn, platser och situationer har ändrats av sekretesskäl). Vincent är en ung man som jobbar inom en bransch som kräver att man är analytisk och socialt utåtriktad. Han ser sina kollegor som bättre än honom själv på det mesta och har på senaste tiden blivit alltmer fylld av ångest på jobbet. På möten och i fikarummet tänker han ständigt på hur han beter sig och drar sig ofta undan när kollegorna vill hitta på saker efter jobbet.

När han behöver hålla presentationer på jobbet kan det gå dagar och veckor då han knappt kan sova för att han oroar sig för hur det ska gå. Hans dåliga sömn gör att han tycker att han blir mer ”korkad” på jobbet vilket gör att han ständigt känner att han inte räcker till. När ångesten blir som värst är han rädd att han kommer att få sparken. När kollegor undrar hur han mår blir han ännu mer stressad och känner att ”alla kan se” att han är inkompetent, osäker och inte lämpad för den bransch han jobbar i. Läs mer information om ångest.

Läs mer om våra psykologer som behandlar ångest

Våra psykologer är empatiska och erfarna när det gäller ångestproblematik. Läs mer om våra behandlare.

Andrea W
City – Hötorget
Liselotte S
Vasastan
Jakob H
Vasastan
Olivia E
Täby
Sara M
Kungsholmen
Viktoria M
Kungsholmen
Malin B
Göteborg
Lovisa L
Uppsala
Wendela W
Göteborg
Lina S
Vasastan
Christoffer M
Stockholm city
Petra N
Göteborg
Matilda N
Östermalm
Martin S
Södermalm
Julia S
Kungsholmen
Susanna M
Solna

Första mötet med psykologen

När jag träffar Vincent har han sovit dåligt flera nätter och undviker ögonkontakt. I våra första samtal framkommer att han alltid känt sig utanför i skolan som liten och alltid tänkt att han är udda eller konstig. Det fanns en person i hans klass som ständigt sa nedsättande saker och hånade honom i tonåren. I vuxen ålder är Vincent helt säker på att andra ständigt tänker att det är något fel på honom. Det här gör att Vincent alltid vill vara perfekt på jobbet för att ingen ska märka hur konstig och tafatt han känner sig.

När han gör små misstag tänker han att det bara är han som gör sådant och att alla hans kollegor är extremt självsäkra och bättre lämpade att jobba i den bransch de är i. När han levererar något och får bra feedback förminskar han det och minns bara det negativa som inte blev perfekt.

I sociala samspel är han säker på att alla kan se hans osäkerhet och tänker att han är konstig. I samtal med andra är han väldigt uppmärksam på den andras kroppsspråk och tonfall. Han får stark ångest om det blir en kort paus i samtalet, då tänker han att det beror på honom.

Målet med terapin – vad vill vi uppnå

Vincent och jag undersöker vad hans mål är. Han säger att han vill kunna hålla presentationer på jobbet utan att gå runt i flera dagar och må dåligt samt att han vill kunna följa med kollegorna på aw och inte smita ifrån fikarummet jämt. Han säger att han vill sluta vara så nervös hela tiden och känna att han är ok.

Analys av problemen och när de uppstår

Tillsammans kartlägger jag och Vincent de situationer där ångesten och stressen är som värst. Vincent får med sig en dagbok där han ska skriva ned hur han mår under dygnet. Det framkommer att han mår som sämst vid sociala situationer, presentationer och när han ska sova. När vi har ringat in när Vincents ångest kommer så tittar vi tillsammans på varje situation var för sig.

Vincent får öva sig på att komma på vilka tankar och känslor som uppkommer i situationerna och vad han brukar göra. Detta varvar jag i sessionerna med att ge så kallad psykoedukation. I psykoedukation lär psykologen ut hur kroppen och hjärnan fungerar, särskilt när vi får ångest. Både analyserna av de situationer som är svåra och psykoedukationen gör att Vincent får en större förståelse för hur han fungerar och att han inte är ensam om sina problem. Det gör att Vincent börjar känna sig mindre konstig och får en ökad empati för sig själv.

Vi börjar jobba på problemen

När vi har gjort detta grundjobb tillsammans får Vincent börja uppmärksamma och skriva ned de negativa tankar han har. När man har mycket ångest och låg självkänsla som Vincent så har man ofta mycket ”negativa automatiska tankar”. Det här är tankar som kommer som ett brev på posten varje gång personen känner ångest, stress eller oro. Vincent har tankar som handlar om att vara konstig, fel och att inte räcka till. Vincent jämför sig ofta med andra och har ofta tankar av slaget ”alla andra kan…” . När vi undersöker tankarna tillsammans i början är Vincent helt säker på att de är sanna.

För honom är det självklart att när det blir en paus i ett samtal så tänker alla att han sa något dumt och att han är konstig. Det är också självklart att alla andra är bättre på allt de dagar då Vincent känner sig extra osäker. Tillsammans utmanar vi tankarna, vrider och vänder på dem och tittar på de bevis som finns för att de faktiskt är sanna. Kan det finnas alternativa förklaringar till varför det tex blir tyst i ett samtal? Kan det finnas andra orsaker att någon tittade bort under presentationer än att Vincent gör ett väldigt dåligt jobb? I det här utforskandet märker Vincent att saker kanske inte är så enkla som hans hjärna tänker att de är.

Efter detta börjar vi titta på Vincents oro och sömnproblem. Vincent märker att oron ofta kommer en viss tid och att det finns en uppfattning hos honom att han löser problem när han oroar sig. Han tänker ofta att om han bara kommer på alla saker han skulle kunna göra bättre och hittar alla sina fel och misstag så kommer han att bli bättre och till slut duga till. Precis som med de negativa tankarna utmanar vi den här sanningen och Vincent är beredd att testa på att släppa på oron. Han får testa att ha en orostund varje dag och oroar han sig under någon annan tid på dagen så får han säga till sig själv att vänta till orosstunden. Vincent märker snart att oron egentligen gör honom mer nervös och inte alls bättre förberedd.

Under vårt arbete gör jag då och då kopplingar bakåt i tiden, till tiden i skolan då Vincent var utesluten ur gemenskapen, för att skapa en större förståelse hos Vincent för att negativa upplevelser från förr är det som gör att hans hjärna hela tiden tänker att det kommer att gå dåligt, men att det inte egentligen har med nuet att göra.

Exponering

Nu har Vincent gjort mycket av grovjobbet. Då kommer biten i behandlingen som många är rädda för! Att exponera sig för sin rädsla. Det betyder att i små steg göra det man är rädd för. Vincent och jag skapar en stege med allt svårare utmaningar. De första utmaningarna ska vara lätta och sådana att Vincent vågar prova de på en gång.

Vincent väljer som första utmaning att hälsa och le på morgonen i fikarummet istället för att smita ifrån de andra och dricka kaffe vid datorn. Den här utmaningen gör Vincent ända tills den inte känns särskilt läskig alls längre. Då är det dags för nästa utmaning. Hela tiden peppar jag och vi tittar på vad som har hänt när han har utmanat sig själv.

Framsteg i behandlingen

Långsamt jobbar sig Vincent vidare med utmaningar. Detta gör att han vänjer sig själv vid att ångest inte är farligt och att bara för att han känner sig osäker betyder inte det att han inte duger och kommer att förlora jobbet. Han märker att stanna och utforska sociala situationer inte leder till det han varit rädd för ska hända (att alla ska upptäcka att han är konstig och kanske håna honom) utan istället känner han sig mer och mer bekväm med kollegorna.

Vincent blir mindre och mindre rädd för att känna sig osäker. Detta gör också att han börjar gilla sig själv mer. När de negativa tankarna börjar släppa taget om honom kan han uppskatta sina kollegor och sin egen prestation på jobbet. Istället för att hela tiden leta fel hos sig själv känner han att det är ok att vara osäker ibland, ha en dålig dag eller göra misstag. Det gör alla människor. Och att andra kanske inte alls går runt och tänker att han är konstig.

Vincents växande självkänsla och självförtroende gör inte att all hans ångest försvinner utan att han förändrar sin inställning till ångesten. Ångesten betyder inte att han är dålig, konstig eller kommer att förlora jobbet. Detta i sig gör att han kan börja få positiva upplevelser av andra, sånt som han tidigare inte fått uppleva. När de positiva upplevelserna ökar, när Vincent märker att han kan bete sig på nya sätt och utmana de negativa tankar som uppstår börjar livet kännas mer meningsfullt och intressant.

Hans minskade oro gör att han inte längre får sömnproblem och detta gör i sin tur att han blir mer skärpt och har minskad risk att bli stressad.

Upprätthålla beteenden och undvika att falla tillbaka i problem

När Vincent börjar känna att han uppnått sina mål så sätter vi upp en så kallad vidmakthållande plan. Det är vanligt att man kan få tillbaka sina svårigheter om man tex hamnar i en kris (dödsfall, skilsmässa, sjukdom osv) som gör att man hamnar i gamla vanor. Vi sätter upp som strategi att om det blir sämre ska han i första hand kontakta en av sina bästa vänner, göra saker som är lugnande, påminna sig själv om hur man utmanar tankar genom att tex läsa det material han fått av mig under behandlingen samt att gå ut och springa några dagar i veckan. Om inget av det hjälper får han självklart kontakta mig igen!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig eller någon närstående som lider av liknande problem? Kontakta oss idag för en inledande konsultation om bästa psykolog och behandlingsmetoden för just din situation.