Vad har hänt?
Den 24 februari 2026 beslutade Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att Psykiatrispecialisterna inte längre får bedriva hälso- och sjukvård enligt 7 kap. 27 § patientsäkerhetslagen (2010:659). Psykiatrispecialisterna överklagade beslutet. Kammarrätten har därefter prövat frågan och beslutat att IVO:s beslut ska gälla omedelbart. Detta innebär att verksamheten inte längre får bedrivas och att mottagningen måste stänga. Bolaget har även lämnat in en konkursansökan.
I sitt avgörande har Kammarrätten hänvisat till de brister som IVO redogjort för i beslutet om återkallelse av tillståndet. Enligt IVO omfattar dessa bland annat uppgifter om att personal utan legitimation har tillåtits ordinera läkemedel, att läkemedel har ordinerats utan nödvändig medicinsk bedömning eller uppföljning, att journalföring varit bristfällig samt att neuropsykiatriska utredningar och diagnoser inte uppfyllt kraven på god och säker vård enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.
Kammarrätten har i sin bedömning beaktat IVO:s uppfattning att den aktuella läkemedelsbehandlingen kan innebära risker för patientsäkerheten och funnit att beslutet ska gälla omedelbart.
När en patient byter vårdgivare eller behöver flytta sin vård till en ny aktör är det den mottagande vårdgivarens ansvar att göra en självständig bedömning av om befintligt underlag är tillräckligt för fortsatt psykologisk eller medicinsk behandling. Vid behov kan tidigare utredningar behöva kompletteras för att uppfylla krav enligt nationella riktlinjer och etablerad medicinsk praxis.
Detta innebär inte ett ställningstagande till kvaliteten i enskilda vårdinsatser eller tidigare bedömningar, utan är en del av det ansvar som varje vårdgivare har vid övertagande av vård.
