Välkommen till Svea KBT
Denna sida är tillägnad dig som vill veta mer om hur samtalsterapi fungerar, och hur det är att träffa en av våra psykologer. Nedan kan du se information och svar på de vanligaste frågorna. Klicka på länkarna för att komma till svaren. Om du undrar något annat är du alltid varmt välkommen att kontakta oss på eller ringa oss på 08-449 49 97.
Hur fungerar samtalsterapi
– Så här går första samtalet till
Terapi innebär att du träffar en professionell person för samtalsbehandling. Hos oss är det enbart psykologer som utför behandling, och det vanligaste är att du får en KBT-behandling, men våra psykologer är även utbildade och kompetenta i andra terapiformer såsom ACT, DBT, PDT mm. Du kan läsa mer om våra terapiformer här. Terapi innebär att du träffar din psykolog regelbundet under en tid för att arbeta med det som du önskar och behöver. Det kan handla om psykisk ohälsa såsom ångest, stress, sömnproblem eller bara att du behöver stöd genom en kris, vägledning i livet eller få personlig utveckling.
Terapin börjar med ett första bedömningssamtal där du får berätta vad du söker hjälp för och psykologen ställer bakgrundsfrågor. Efter det lägger psykologen upp en personlig behandlingsplan och ni kan boka in fler tider. Vanligaste är att träffa psykologen 1 gång/vecka till en början för att sedan glesa ut det. Men det går såklart bra att lägga upp behandlingen som du själv vill i samråd med din psykolog. Under terapins gång kommer psykologen att ge dig verktyg och strategier för att må bättre, utmana destruktiva tanke-och beteendemönster samt öka livskvaliteten.
Du kan läsa mer om olika typer av psykisk ohälsa som vi behandlar här.
– Hur bokar jag tid?
Du kan boka tid på olika sätt. Antingen genom vår onlinebokning där du själv väljer tid, plats och psykolog. Annars kan du ringa eller maila oss på 08-449 49 97 eller .
– Vilken psykolog och terapiform passar mig?
Alla våra psykologer är utbildade och erfarna i de flesta terapiformer och psykisk ohälsa. Du kan läsa om alla våra psykologer här. Är du osäker på vilken psykolog du ska välja får du gärna kontakta oss eller fylla i formuläret ”Bli rekommenderad en psykolog”. Där kan du fylla i vad du önskar få hjälp med samt hur, var och när i tiden du vill ha hjälp så kommer vi att svara med en personlig rekommendation oftast inom 24 h.
– Hur lång tid tar en behandling?
Hur lång en behandling är varierar beroende på graden av problematik, samt hur ofta och mycket ni arbetar i terapin. En vanlig måttstock är någonstans mellan 8-15 samtal. Du är välkommen att komma så länge och ofta du önskar, och kommer att få hjälp och stöttning av din psykolog genom hela din terapi.
Inför första besöket
– Så här går första samtalet till
Du tar dig till din mottagning på din bokade tid (eller om du bokat videosamtal kan du läsa mer om det längre ner). Du ska ha fått ett bekräftelsemail med plats, tid och vägbeskrivning. Slå dig ner i väntrummet så kommer din psykolog och hämtar dig på avtalad tid. Du kommer att få berätta vad önskar få hjälp med och psykologen kommer att ställa bakgrundsfrågor. I slutet av samtalet kommer psykologen att sammanfatta samt ge ett förslag på behandlingsupplägg. Du kan även där boka in fler tider direkt med din psykolog.
– Jag har inte fått ett bekräftelsemail
Våra bekräftelsemail skickas ut från vårt krypterade system Kaddio. Ibland kan de hamna i skräpposten så titta gärna där. Om du inte hittar något bekräftelsemail får du gärna antingen maila oss på eller ringa oss på 08-449 49 97.
– Vägbeskrivning till min psykologmottagning
I din bekräftelse från oss finns det en vägbeskrivning till mottagningen. Här kan du se vilka mottagningar vi finns på.
Efter ditt första samtal
– Komma i kontakt med din psykolog
Din psykolog ska ha gett dig ett visitkort med kontaktuppgifter. Om du behöver om-/avboka din tid eller har några frågor kan du kontakta din psykolog direkt.
– Håll koll på bokade tider Vi skickar tyvärr inte ut påminnelser
Det kan vara bra att känna till att vi tyvärr inte skickar ut påminnelser för dina bokade besök. Enklast är att själv lägga in samtalen i din kalender. Om du är osäker på om/när du har en tid kan du antingen kontakta din psykolog direkt eller kontakt oss på eller ringa oss på 08-449 49 97.
Om-och avbokningar
– Hur gör jag för att om-/avboka?
Om du behöver omboka eller avboka din tid är det enklaste att kontakta din psykolog direkt, antingen på mail eller telefon. Du kan även kontakta vår reception på eller ringa oss på 08-449 49 97. Kom ihåg att vi har en avbokningspolicy på 24 h, vilket innebär att du måste boka om din tid senast 24 h innan samtalet för att undvika full debitering.
– Hur långt innan mötet får jag om-/avboka min tid?
Vi har en avbokningspolicy på 24 h, vilket innebär att du måste boka om/av din tid senast 24 h innan samtalet för att undvika full debitering.
– Kan jag själv boka en ny tid?
Du kan antingen kontakta din psykolog direkt eller vår reception för att boka en ny tid. Men du kan också gå in på vår onlinebokning och boka en tid med sin psykolog. Då väljer du Nybesök.
– Får jag någon bekräftelse på att min tid är avbokad?
Om du ber din psykolog eller vår reception om en bekräftelse på mail att din tid är avbokad så får du det. Om du är osäker går det alltid bra att kontakta oss på eller ringa oss på 08-449 49 97.
Betalning och ekonomifrågor
– Hur betalar jag för mitt besök?
Enklast är att betala med kort direkt efter ditt besök. Psykologen informerar hur du gör. Vi tar emot i stort sätt alla typer av kortbetalningar inklusive Apple och Samsung Pay. Du kan även få ett kvitto skickat till din mail om du önskar det.
Du kan också välja att betala med faktura som skickas via mail. Observera att en fakturaavgift på 50 kr läggs till på varje faktura.
Bankgiro: 5832-0581 – Vänligen ange ditt fakturanummer vid betalning
– Jag behöver hjälp att hitta min faktura
Om du saknar en faktura eller vill ha en ny faktura utskickad kan du höra av dig till vår ekonomiavdelning på ekonomi@sveakbt.se eller 08-449 49 97.
– Jag vill få en överblick över mina fakturor/betalningar
För fakturafrågor eller andra betalningsfrågor kan du höra av dig till vår ekonomiavdelning på eller 08-449 49 97.
– Vad händer om jag betalar fakturan för sent?
Våra fakturor har ett betaldatum på 14 dagar. Efter det skickas en påminnelsefaktura till din mail med en påminnelseavgift.
Videosamtal
– Kan jag boka ett videosamtal?
Ja, det går att boka videosamtal med våra psykologer. Då väljer du “Videosamtal” i onlinebokningen. Om du önskar ha samtalet över telefon kan du skriva det i meddelandet till psykologen när du bokar online. Läs mer om hur det går till att träffa en psykolog online.
– Om du är sjuk eller inte hinner till din psykolog får du gärna ändra till video
Eftersom vi har en 24-h avbokningspolicy rekommenderar vi istället för att avboka ditt samtal för sent och bli debiterad, att boka om ditt samtal till video eller telefon. Det kan du göra genom att antingen kontakta din psykolog direkt eller vår reception på eller ringa oss på 08-449 49 97.
– Kan jag ändra mitt samtal till video?
Det går självklart bra att ändra ditt samtal till video eller telefon. Det kan du göra genom att antingen kontakta din psykolog direkt eller vår reception på eller ringa oss på 08-449 49 97.
– Hur går videosamtalet till?
Psykologen kommer strax innan samtalet att skicka en länk till din mailadress, där du kan logga in i vårt krypterade system Kaddio. Du loggar då in med Bank-id och så ringer psykologen upp dig via video, när det är dags för ert samtal. Det går bra att ha samtalet över dator, mobil och surfplatta. Observera att Chrome är den webbläsare som fungerar bäst för samtal, men det kan även fungera med uppdaterade versioner av Firefox och Safari. Internet Explorer stöder tyvärr inte systemet för våra videosamtal. Om någonting skulle strula kommer psykologen att ringa upp dig på ditt mobilnummer.
Journalfrågor?
– Vad är en journal?
Journal är en kortare text som all vårdpersonal måste skriva gällande alla sina patientkontakter enligt svensk lag. En journal innehåller bl. a personuppgifter och vad vårdkontakten handlat om.
– Måste psykologen skriva journal?
Ja, enligt svensk lag måste psykologen skriva journal.
– Vi har ett helt slutet journalsystem – ingen annan än du och din psykolog kan se den
På Svea KBT har vi ett helt slutet journalsystem. Det innebär att ingen annan än du och din psykolog har tillgång till den. Ingen annan vårdinstans kan se din journal och vi kan heller inte se andra vårdinstansers journaler.
– Hur gör jag om jag vill begära ut min journal?
Om du önskar begära ut din journal kontaktar du din psykolog. Då får ni boka en tid där du kommer och hämtar ut journalen för hand.
Synpunkter och recension
– Kontakt för fler frågor
Vi tar emot alla frågor oavsett vad det gäller. Vårt mål är att du som patient ska vara nöjd. Så tveka inte att höra av dig oavsett om det gäller frågor eller synpunkter kring din psykolog, behandling eller något annat du undrar. Mejla oss på eller ring oss på 08-449 49 97. Vår ambition är att svara inom 24 timmar.
– Lämna recension
Hjälp oss och andra som söker sig till en psykolog genom att lämna en recension om din upplevelse hos oss på Svea KBT. Nedan finner du länkar till respektive kontor där du kan lämna en recension. Du kan även lämna recension på andra platser som exempelvis Apple’s Kartor som du i så fall hittar i din mobiltelefon.
Länkar till Google Maps recension:
Kungsholmen:
https://goo.gl/maps/HHKgDXcVAE4ZW7mH8
Stockholm City:
https://goo.gl/maps/7dU9gjkurqyC182i8
Södermalm:
https://goo.gl/maps/8RFtThS9BPYXbkEE8
Östermalm:
https://goo.gl/maps/4ZYi9N1zjFKvDdrk6
Solna:
https://goo.gl/maps/g2PoCWGUWgTwcwKs9
Vasastan:
https://goo.gl/maps/8prtoU7qdn7xWH1V8
Täby:
https://goo.gl/maps/uZkkQQ12M87a1bQz9
Göteborg Brunnsparken:
https://goo.gl/maps/qemkcC3erwLQBydK7
Uppsala:
https://goo.gl/maps/ksmBsYg3VrqfB2jf7
– Feedback och förbättringsförslag
Vi vill alltid utvecklas och bli bättre och där är du som patient anledningen till att vi finns. Därför uppskattar vi all hjälp vi kan få från dig som patient. Så har du synpunkter, feedback eller förbättringsförslag så kan du mejla oss på eller ringa oss på 08-449 49 97. Har du ett klagomål du vill framföra om din psykolog eller annan personal du kommit i kontakt med hos oss där du inte känner dig korrekt bemött så kan du mejla direkt till Caroline Erkers som är VD på Svea KBT. Mejla då till .